Összehasonlítás: Öt 5.1, illetve 6.1-es hangszórórendszer

Összehasonlítás: Öt 5.1, illetve 6.1-es hangszórórendszer

Bevezetés

A DVD-k, az MP3-ak és az egyre jobb hangeffektusokat kínáló játékok révén a hangminõség lassan a PC második legnagyobb figyelmet kapott tulajdonságává lép elõ; természetesen az elsõ számú tulajdonság továbbra is a szép és gyors grafika marad. A gyártók is egyre inkább felismerték már ezt a trendet, s igen széles termékskálával próbálnak megfelelni az igényeknek – mind ár, mind teljesítmény, mind hangminõség tekintetében óriási a választék. E három szempont mellett érdemes a desing-ra, illetve az egyéb felhasználóbarát funkciókra is odafigyelni, ám ezek nem annyira fontosak, mint az elõbbi három szempont. Természetesen rengeteg a „kompromisszumos” megoldás, amely igyekszik a lehetõ legtöbb felhasználó tetszését elnyerni.

A PC-s hangrendszerek piacán megfigyelhetõ egy bizonyos trend, amit többé-kevésbé az összes gyártó követ:

  • Az 5.1-es hangrendszer nagyjából egy év alatt már kvázi szabványnak számít, ami fõleg a termékcsoport pionírjának számító Creative Labs termékeinek és a DVD-Video elterjedésének köszönhetõ.
  • A hangerõ egyre fontosabbá válik; a közép- és felsõ-kategória termékeinek hangereje jelentõsen megnõtt az elmúlt idõben.
  • Azonos minõséget véve alapul, áresést figyelhetünk meg, ám általános tendencia, hogy egyre többet költünk hangrendszerre – ami fõleg a 300 dollár feletti csúcs-kategória megjelenésével és a többcsatornás hang elterjedésével magyarázható.
  • Az 5.1, sõt akár 7.1-es dekódoló-képességeket kínáló hangkártyák és integrált megoldások jócskán megelõzték a külsõ dekódereket – ez utóbbi csoportból mutatóba is alig akad egy-kettõ.
  • A design és az egyes elemek minõsége is javult. A fekete mûanyagdobozok napjai meg vannak számlálva. Mindebben igen nagy szerepe volt az Altec Lansing-nek; példának ott van a cég ATP5-ös és 4100-as modellje.