ATI Radeon X1950XTX: a RAM forradalma
Az EDO DRAM-tól a GDDR4-ig
A számítógépes grafika teljesítményének növelése mindig is művészet volt, s számos lehetőség is kínálkozott a fejlesztők számára. Az utóbbi években egyre erősebb grafikus processzorok jelentek meg, egyre több pixel futószalaggal. Megjelent a fragmentált kialakítás, például az ATI Radeon X1000 sorozattal; voltak próbálkozások arra nézve is, hogy két- vagy négy kártya működjön együtt.
Idézzük fel most a számítógépes grafika történelmét. Nagyjából 10 évvel ezelőtt kezdett teret nyerni a 3D grafika. Az EDO (Extended Data Out) memóriák ára csökkenni kezdett, így a kártyákat készítők számára is lehetővé vált a beépítésük.
A következő lépés az volt, hogy fel kellett készíteni a szoftvereket az új hardver használatára. Sok API jelent meg, amelyek azóta is fejlődnek, ahogy a mérnökök és programozók agyában új gondolatok fogannak.
1998 számos fejlesztést hozott. Az első az SLI (Scan Line Interleave) volt: két 3Dfx Voodoo 3D gyorsítókártya összekapcsolható volt, így egyidejűleg működhettek. Ez év végén a kép renderelési módjai közé bekerült az objektum manipuláción kívül a Transform and Lighting (T&L) motor is. Ez olyan kártyák születéséhez vezetett, mint a GeForce 256.
Nem sokkal később újabb gyorsulást jelentett a DDR megjelenése. Beletelt némi időbe, amíg elterjedt, ma azonban már DDR2 és GDDR3 (csak grafikus kártyákban) is létezik. Így jutunk el napjainkig, amikor az ATI új bajnokát, a Radeon X1950XTX-et mutatja be, ami most először használ GDDR4 memóriát.