2014 júliusa óta már nem büntetik az ittas bicikliseket

2014 júliusa óta már nem büntetik az ittas bicikliseket

A korábban nagyon hosszú ideig törvényben lévő, közúton betartandó szabályok értelmében szabálysértést követett el, aki alkoholos befolyásoltság alatt kerékpárra ült a hazai közutakon. A témakörben megszólaltatott büntető ügyvéd, védőügyvéd büntetőjog specialista  elárulta, hogy annyiban azért már korábban is engedékeny volt a jogszabály, hogy csak akkor volt kiszabható a büntetés, ha az ittas (vagy akár csak 0,5 gramm/liter véralkohol szintnél aktuálisan magasabbal bíró) biciklistát főútvonalon kapták szabálysértésen. Ma már nem kell félni a büntetéstől.

  

Mekkora volt a kiszabható büntetés?

 

A kerékpárosok körében méltán népszerű, a KRESZ-t módosító rendelet életbelépését megelőzően mellékútvonalakon 10 ezer-, míg főútvonalakon 30 ezer forintos büntetéssel számolhatott, aki akár csak egy korsó sört is megivott, mielőtt kétkerekűre pattant volna. Ez a szigor a szakértő szerint európai viszonylatban nézve is igen meglepő, tekintve, hogy például Németországban egy pohár bor, vagy egy kevéske ebéd utáni sör elfogyasztása után még gond nélkül volán mögé ülhetnek a sofőrök.

 

Mennyire megengedő a törvény?

 

Természetesen nem arra kell gondolni, hogy a KRESZ-módosítás óta delírium tremensben is nyugodtan biciklizhetünk az úton, hiszen a megengedő módosítás értelmében csak abban az esetben vehet részt közúti forgalomban az előzőleg alkoholt fogyasztó kerékpáros, ameddig nem veszélyezteti mások, de főként saját maga testi épségét a közlekedés során.

A módosítás alapja egyébként az, hogy a kerékpárt egész egyszerűen már nem sorolják a nem gépi hajtású járművek sorába, így vezetésére nem vonatkozik az az alkoholtilalommal kapcsolatos szabály, mely ellenben minden más, a kategóriába sorolt járműére már igen. 

 

Örülnek az érintett vendéglátósok is

 

A kerékpárutak-, illetve a népszerű, biciklisek által is előszeretettel látogatott turisztikai útvonalak mentén rengeteg olyan vendéglátóipari egység működik, melyek alapvetően a biciklisekre alapozzák a forgalmunkat. A megengedő módosítás számunkra is igen kedvező hatással van, hiszen tudván a biciklis, hogy nyugodtan megihat egy-két korsó sört, szívesebben betér, ez a gyakorlat pedig igen komoly mértékben megnöveli az érintett vendéglők, pubok és kocsmák forgalmát.

Persze a bezárás veszélye eddig sem igen fenyegette őket, hiszen a külföldi kerékpáros turisták sohasem foglalkoztak a nálunk hatályban lévő, kerékpárosokra is érvényes alkoholtilalommal, s nagy valószínűséggel eleve elenyésző lehet azon esetek száma, amikor magyar rendőr pusztán ellenőrzési szándék által vezérelve külföldi biciklistát állított volna meg.

  

Tényleg az alkohol a bűnös?

 

Ahogyan a járművezetés ittas állapotban okozza a legtöbb autós bűncselekményt , úgy a kerékpáros közúti balesetek kimagaslóan legnagyobb részét az alkoholos befolyásoltság számlájára írhatjuk. Szinte ugyanannyi baleset történik ittas biciklistákkal, mint a kivilágítatlanul közlekedő éjszakai kerékpárosokkal. Azonban különös és elgondolkodtató az adat, mely arról számol be, hogy e két baleseti ok nagyon sokszor kombinálva okozza a súlyos közúti baleseteket és a tragédiákat.